søndag 8. juli 2012

Sleeping beauty.


I går var jeg ute i jolla nesten hele dagen, nydelig vær, nesten vindstille. Et stykke ut i Møklandsfjorden, nær en gammel plass som heter Sundan stoppet jeg påhenger'n og begynte å ro. Det blir en helt annen naturopplevelse å ro bedagelig opp under land, kommer også mye tettere inn på fugle og dyrelivet. I løpet av de timene jeg var ute fikk jeg se lundefugl, alke, måker, terner, laksender, tjeld, spove og ørn.

Ute ved Sundan er en bukt som jeg rodde inn. Innerst i bukta, nesten i fjæra, lå noe ubestemmelig og fløt. På ca. 15 meters avstand så jeg det jeg trodde var en død sel. Det viste seg å være en sovende sel, og den sov tungt. Den lå på grundt vann og tilsynelatende koste seg i solskinnet. Jeg satt ganske nær i minst ti minutter før den åpna øynene, registreret meg og langsomt svømte utover i bukta. Jeg lot båten drive med strømmen utover og hadde selskap med selen ennå en stund før den dukket og forsvant.










Parti fra bukta ved Sundan.



Lundefugl.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

chaplin@live.no