Kanskje det henger sammen med at det var slik det starta en gang for langt over 50 år sia. Kamera var et Kodak Brownie 127 framstilt i bakelitt, med fastfokus, blender og lukker tid. Filmen framkalt oppskriftsmessig i en dertil egna tank, og bildene kontaktkopiert under kjøkkenlampa hjemme på Hovedøya.
Nå opplever jeg, i tillegg, at det svart/hvite bilde også representerer en slags forenkling og konsentrasjon av motivet som i egnede tilfeller gjør avbildningen bedre enn om den skulle vært i farger. Det er på en helt annen måte å utnytte de grafiske elementene i motivet, dynamikken i gråtone skalaen.
Jeg synes det er vanskelig, i mens jeg fotograferer, å se hvilke motiver som egner seg framstilt uten farger. Derfor blir det til at jeg prøver meg fram i det digitale mørkerommet og konverterer fargebilder til svart/hvitt.
Under viser jeg, del 1, av noen motiver fra Vesterålen tatt i sommer.
Som en kuriositet på tampen, noen bilder tatt med det omtalte Kodak Brownie 127 kamera i 1957.
Mor og broren min hjemme på Hovedøya.
Mor og Per Arne på danskebåten. Parti fra Hovedøya i bakgrunnen med bebyggelse som nå er revet.
Her er jeg med Brownie'n.
Noen av vennene mine fra oppveksten.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
chaplin@live.no